اطلاعات تماس

نشانی شرکت:
تهران، باقرخان غربی، نبش فرزین، پلاک ۹، واحد ۱۱ ( 02166570950)

شماره پشتیبانی:
09369800290

شماره پشتیبانی:
09369800903

ایمیل پشتیبانی:
asokalashop.dev@gmail.com

    سبد خرید شما خالی میباشد

چرا نباید مواد شوینده با هم مخلوط شود؟

ترکیب خطرناک مواد شوینده تاکنون به افراد بسیاری آسیب رسانده‌ است. بسیاری از افراد زمانی که یک لکه مقاوم می‌بینند، به فکر ترکیب کردن مواد شوینده می‌افتند. چرا که تصور می‌کنند با این کار اثرگذاری آن‌ها بیشتر می‌شود و می‌توانند لکه را سریع‌تر و راحت‌تر پاک کنند. اما این ترکیبات چیزی جز آسیب به دنبال ندارند. ترکیب خطرناک مواد شوینده انواع مختلفی دارد. برخی از آن‌ها همان موقع اثر می‌گذارند، بخار می‌کنند و حتی ممکن است انفجار کوچکی ایجاد کنند. اما برخی دیگر از این ترکیبات اثر لحظه‌ای ندارند. به عنوان مثال بخارهایی متصاعد می‌کنند که تنفس آن‌ها به ریه‌ها آسیب می‌رساند. بنابراین افراد بعد از مدتی دچار بیماری‌های تنفسی می‌شوند. در این مقاله راهنمایی درباره ترکیب خطرناک مواد شیمیایی ارائه دادیم تا بدانید کدام مواد شوینده را نباید باهم مخلوط کنید.

مواد پاک کننده‌ای که هرگز نباید با هم استفاده شوند!

شناخت مواد پاک کننده‌ای که نباید باهم استفاده شوند، اهمیت بسیاری دارد. امروزه تنوع محصولات شوینده بسیار زیاد شده است و هرکدام هم کاربرد خاص خود را دارند. به عنوان مثال برای تمیز کردن سطوح، چندین نوع پاک کننده وجود دارد که هرکدام از آن‌ها برای سطح خاصی مناسب هستند.  تنوع محصولات شوینده باعث می‌شود که نتوانیم ترکیب خطرناک مواد شوینده را تشخیص دهیم. به همین دلیل توصیه می‌شود تا حد امکان هیچ دو شوینده‌ای را باهم مخلوط نکنید و از هرکدام متناسب با کاربرد خودشان بهره ببرید. 

معرفی انواع ترکیب خطرناک مواد شوینده

با توجه به توضیحاتی که تا این قسمت ارائه دادیم، ممکن است ابهاماتی برای شما ایجاد شده باشد. احتمال دارد در گذشته تجربه مثبتی درباره مخلوط کردن دو محصول شوینده را داشته باشید. یعنی بعد از ترکیب این مواد، تأثیر آن‌ها بیشتر شده و حتی بعد از گذشت زمان زیاد، بازهم آسیبی مشاهده نکرده‌اید.  باید بدانید که ترکیب همه مواد شوینده باهم خطرناک نمی‌شود. تنها زمانی که اجزای تشکیل دهنده پاک کننده‌ها باهم واکنش شیمیایی ایجاد کنند، اثرات منفی ایجاد می‌شود. به همین دلیل ممکن است در برخی موارد مخلوط کردن دو ماده موثر واقع شود. در بخش‌های بعدی درباره ترکیب خطرناک مواد شوینده‌ای که باهم واکنش شیمیایی نشان می‌دهند، صحبت خواهیم کرد.

 ترکیب خطرناک مواد شوینده سفید کننده و سرکه

منظور از مواد سفید کننده همان وایتکس است. ترکیب این دو ماده منجر به ایجاد گاز کلر می‌شود. جالب است بدانید که این گاز یک سلاح در جنگ‌های شیمیایی به شمار می‌رود. کلر یکی از عناصر اصلی موجود در وایتکس است. به همین دلیل توصیه می‌شود استفاده از این ماده را تا حد امکان محدود کنید و در فواصل زمانی طولانی سطوح را با آن پاک کنید.  گاز کلر سفید کننده با اسید سیتریک موجود در سرکه واکنش می‌دهد و منجر به ایجاد ترکیب خطرناک مواد شوینده خواهد شد. این گاز چشم‌ها را می‌سوزاند و به مسیر تنفسی آسیب می‌زند. در صورتی که فردی به مدت طولانی در معرض این گاز قرار بگیرد، پوست، چشم‌ها و مسیر تنفسی او دچار تاول‌ خواهد شد. 

ترکیب خطرناک مواد شوینده سفید کننده و آمونیاک

ترکیب این دو ماده نیز باعث ایجاد گاز کلر می‌شود که در قسمت قبل درباره عوارض آن صحبت کردیم. آمونیاک هم مانند وایتکس یک شوینده قدرتمند است. به همین دلیل نباید مدت زیادی در معرض آمونیاک قرار بگیرید. بهتر است هنگام استفاده از وایتکس یا آمونیاک حتما سیستم تهویه محل را روشن کنید و در‌ها و پنجره‌ها را باز بگذارید.

سفید کننده و الکل

ایزوپروپیل الکل در دسته مواد ضد عفونی کننده قرار می‌گیرد و در مراکز درمانی کاربرد دارد. ترکیب این نوع الکل با وایتکس باعث ایجاد کلروفوم می‌شود. اگر در فیلم‌ها دیده باشید، آدم رباها برای بیهوش کردن افراد از یک دستمال آغشته به ماده شیمیایی خاصی استفاده می‌کنند. این ماده همان کلروفوم است.  تنفس کلروفوم اثرات منفی بسیاری روی چشم، ریه، کبد و کلیه و حتی سیستم عصبی دارد. لازم است بدانید که این ماده از طریق پوست هم جذب می‌شود. بنابراین تحت هیچ شرایطی نباید الکل را با وایتکس ترکیب کنید.

 سرکه و آب اکسیژنه

آب اکسیژنه با نام هیدروژن پراکسید نیز شناخته می‌شود. احتمالا با خواندن این بخش بسیاری از خانم‌های خانه‌دار تعجب می‌کنند. چون ترکیب سرکه و آب اکسیژنه اثر سفیدکنندگی فوق العاده‌ای دارد. استفاده از آن به خصوص در هنگام خانه تکانی بسیار متداول است. اما باید به یاد داشته باشید که این ماده سمی است و توسط پوست هم جذب می‌شود. تنفس گازهای ناشی از این ترکیب خطرناک مواد شوینده به غشا مخاطی گلو، مری و دهان آسیب می‌رساند. بنابراین بهتر است تا حد امکان استفاده از این ترکیب را محدود کنید.

 آب و حشره کش ها

حشره کش‌ها یکی از مهم‌ترین ابزار ما برای مقابله با جانوران موذی موجود در خانه هستند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که حشره کش‌های صنعتی روی بدن انسان نیز اثر نامطلوب دارند (درصورت استفاده زیاد از این ماده، ضررهایی برای انسان وجود دارد). به همین دلیل بعد از کشتن حشرات، سعی می‌کنند با شستشو محل را تمیز کنند. این کار منجر به تولید گاز فسفین می‌شود.  گرچه مخلوط کردن این دو ماده جزو ترکیب خطرناک مواد شوینده به شمار نمی‌رود، اما جزو ترکیبات شیمیایی خطرناکی است که باید حتما آن را بشناسید. 

جرم گیر و جرمگیر = انفجار

جرمگیرها انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها خاصیت اسیدی دارند و برخی دیگر باز هستند. به همین دلیل ترکیب آن‌ها نتیجه‌ای جز انفجار به دنبال ندارد! به یاد داشته باشید همین که دو جرمگیر را همزمان مخلوط نکنید، کفایت نمی‌کند. اگر جرمگیر اول را استفاده کردید و تأثیر نداشت، مدتی صبر کنید تا اثر آن کامل از بین برود. سپس از جرمگیر دوم استفاده کنید. مخلوط کردن جرمگیرها یک ترکیب خطرناک مواد شوینده است. به همین دلیل توصیه می‌شود که به هیچ وجه دو جرمگیر را در زمان‌های نزدیک به هم استفاده نکنید. چرا نباید مواد شوینده مخلوط شود؟

جوش شیرین و سرکه

این ترکیب هیچ خاصیت پاک کنندگی ندارد! اما از آنجایی که هر کدام از آن‌ها به تنهایی به عنوان یک پاک کننده شناخته می‌شوند، برخی از افراد به ترکیب آن‌ها فکر می‌کنند. اگر سرکه با جوش شیرین ترکیب شود، کف می‌کند و حجم آن به شدت افزایش پیدا می‌کند. این واکنش شیمیایی باعث تولید گازهای خاص هم می‌شود. اگر این ترکیب در ظرف بسته ایجاد شود، منجر به انفجار و از بین رفتن ظرف خواهد شد.

ترکیب مواد شوینده برندهای مختلف

این موضوع نیز در خانه‌های ایرانی بسیار رایج است. مثلا دو بسته شیشه پاک کن نیمه پر از دو برند مختلف در کابینت وجود دارد. مادر خانواده تصمیم می‌گیرد برای اینکه جای کم‌تری اشغال شود، یکی از شیشه پاک کن‌ها را در دیگری خالی کند. او به این فکر می‌کند که هر دو شیشه شوی هستند و تفاوتی باهم ندارند.  برندهای مختلف از ترکیبات منحصر به فردی برای محصولات خود استفاده می‌کنند. اگر مواد تشکیل دهنده آن‌ها در کنار هم قرار بگیرند، باعث ایجاد ترکیب خطرناک مواد شوینده می‌شوند.

خرید اینترنتی مواد شوینده

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، برخی از افراد صرفا برای افزایش اثرگذاری بیشتر ترکیب خطرناک مواد شوینده را ایجاد می‌کنند. پیشنهاد بهتری هم وجود دارد. اینکه از همان ابتدا مواد شوینده قدرتمند را خریداری کنید. با این کار لکه‌ها به راحتی از بین می‌روند و دیگر نیازی به مخلوط کردن چند ماده نخواهید داشت.  کالاهای عرضه شده در آسوکالا از بهترین برندهایی هستند که بهترین نتایج را ایجاد می‌کنند. با خرید اینترنتی از این فروشگاه، انتظارات شما از یک پاک کننده قوی برآورده می‌شود و دیگر نیازی به ایجاد ترکیب خطرناک مواد شوینده نخواهید داشت.