اطلاعات تماس

نشانی شرکت:
تهران، باقرخان غربی، نبش فرزین، پلاک ۹، واحد ۱۱ ( 02166570950)

شماره پشتیبانی:
09369800290

شماره پشتیبانی:
09369800903

ایمیل پشتیبانی:
info@asokala.com

    سبد خرید شما خالی میباشد

عطر چیست؟ماندگاری، ترکیبات و نگهدار عطر

تاریخچه عطر به چهار هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد و خاستگاه آن نزد ایرانی‌ها، مصری‌ها‌، هندی،ها و چینی‌ها بوده است اما در حال حاضر قسمت اعظم تولید عطر در اختیار کشورهای فرانسه، آلمان، سوئیس، اسپانیا، هلند و انگلستان می‌باشد. عطر چیست؟ ترکیبات عطر، ماندگاری عطر و اطلاعات زیادی در مورد عطر را در ادامه آورده ایم؛

عطر چیست ؟

عطرهای امروزی در حقیقت اسانس‌های روغنی مخلوط شده‌ با تركيبات معطر، ثابت كننده و نگهدارنده و الكل هستند. در تولید عطر، علاوه بر استفاده از مواد شیمیایی معطر، از مواد طبیعی شامل گل، برگ، تنه، ریشه، ساقه، میوه، دانه و مواردی از این دست از گیاهانی نظیر ترنج، هل، سدر، یاسمن، زنبق زرد استفاده می‌شود. اغلب روغن‌ها و اسانس‌های مورد استفاده در صنعت عطرسازی، به‌وسیله تقطیر گل‌ها، گياهان، سبزيجات و علف‌ها به‌دست می‌آیند.

تاریخچه عطر

هنر عطرسازی در زمان باستان از میان رودان و مصر شروع شده و در ایران و روم باستان توسعه پیدا کرد. اولین شیمیدان ثبت شده در دنیا زنی بنام تاپوتی می‌باشد، یک عطر ساز که طبق لوحه‌های خط میخی در هزاره دوم قبل از میلاد در میان رودان می‌زیسته ‌است. او گل‌ها، روغن‌ها و وج را با دیگر مواد معطر چندین بار متوالی تقطیر و صاف می‌کرده تا عطر مورد نظر را تولید کند.

عطرسازی مدرن از اواخر قرن ۱۹ که تولید مصنوعی مواد معطری همچون وانیلین و کومارین به ‌طور تجاری ممکن شد، شروع شد. همچنین درقرن ۹ میلادی ابویوسف کندی شیمیدان عرب، کتابی دربارهٔ عطرها به نام شیمی عطر و تقطیر نوشته ‌است. این کتاب شامل بیش از یک صد دستور برای تهیه روغن‌های معطر، مرهم‌ها، عرق‌های گیاهی و جایگزین‌هایی برای داروهای پر هزینه می‌باشد. به علاوه در این کتاب ۱۰۷ روش و دستورالعمل برای عطرسازی و ساخت تجهیزات مربوطه، از جمله انبیق، شرح داده شده‌است.

در ادامه ابن سینا دانشمند ایرانی فرایند عصاره‌ گیری از گل‌ها با استفاده از روش تقطیر را که امروزه به ‌طور معمول استفاده می‌گردد معرفی کرد. اولین تجربه او با گل رز بوده ‌است. از زمان این کشف، عطر از مخلوطی از روغن ‌ها، گیاهان یا گلبرگ ‌های خرد شده که یک ترکیب قوی معطر را به وجود می‌آورند به دست می‌آید. از این میان گلاب بلافاصله میان مردم محبوب شد. مواد اولیه و تکنولوژی تقطیر در کشورهای شرقی به ‌طور قابل توجهی صنعت عطرسازی و پیشرفت‌های علمی و بخصوص شیمی را در غرب تحت تأثیر قرار داده‌اند. ارزش بازار جهانی عطر، در سال ۲۰۱۸ معادل ۳۱٫۴ میلیارد دلار برآورد شده‌ است. به طور کلی میتوان عطر را به این گونه توصیف کرد؛

عطر مخلوطی از اسانس‌ها یا ترکیبات معطر، مواد تثبیت ‌کننده و حلال‌ها است که معمولاً به صورت مایع بوده و برای خوشبو سازی بدن انسان، حیوانات، غذا، اشیا، و محل زندگی به کار میرود. مواد اولیه معطر سازندهٔ عطر از طریق استخراج از منابع گیاهی، حیوانی یا از روش‌های تولید مصنوعی مواد شیمیایی تهیه می‌گردد.

ترکیبات عطر چیست ؟

بسیاری از عطرها با استخراج روغن معطر از مواد طبیعی ساخته می شوند. این مواد می توانند شامل گیاهان، میوه ها، چوب ها و حتی ترشحات حیوانات باشند. از منابع دیگری مانند الکل، زغال سنگ، تار و پتروشیمی می توان در طی مراحل تولید و ساخت عطر استفاده کرد. اما برای رایحه هایی که در طبیعت وجود ندارد و یا روغن های اساسی تولید نمی کنند، از مواد شیمیایی مصنوعی برای ساخت عطر استفاده می شود.

در ترکیب ادکلن، الکل به کار می‌رود‌. ادکلن متشکل از روغن های اساسی یا همان اسانس های روغنی، ترکیبات ادکلن، ثابت کننده و نگهدارنده و الکل می باشد. معمولا روغن ها و اسانس ها از طریق تقطیر گلها، گیاهان و سبزیجات و علف ها بدست می آید.همچنین مواد شیمیایی ادکلن نیز در ساخت ادکلن نقش دارند، وظیفه ترکیب و متصل کردن ادکلن های گوناگون را ثابت کننده ها به عهده دارند که شامل عنبر، بلسان (یا همان درخت گل حنا )، شیره غدد بودار آهو یا همان مشک که نــوع غلیظ آن بدبو بوده ولی در محلول الکل به عنوان عامل نگهدارنده کاربرد دارد. میزان الکل افزوده بستگی به نوع ادکلن به مقدار متفاوت می باشد.

انواع 

تفاوت انواع مختلف عطر در درصد الکل و اسانس آنهاست در واقع، میزان متفاوت غلظت عطرمایه‌‌های روغنی (روغن‌های عطری) باعث ایجاد انواع عطر می‌شود. برندهای مختلف نیز از این اصطلاحات برای دسته‌بندی عطرهای خود، جهت طبقه‌بندی آنها استفاده می‌کنند.  [caption id="attachment_76212" align="aligncenter" width="711"]انواع عطر بسته به ماندپاری و کیفیت آن است. انواع عطر بسته به ماندگاری و کیفیت آن است.[/caption]

ماندگاری عطر

در یک عطر، هر چقدر غلظت عطرمایه‌‌های روغنی (روغن عطری) بیشتر باشد، رایحه‌ی عطر، قوی‌‌تر بوده و ماندگاری بیشتری دارد. دوام عطر بر روی پوست و میزان پراکندگی رایحه‌های آن نمایانگر میزان ماندگار آن خواهد بود.
برای خرید یک عطر با کیفیت پیشنهاد ما به شما ادکلن رودیر میباشد زیرا از با کیفیت  و ماندگار ترین عطر و ادکلن هاست.

میزان استفاده از عطر

هرچه عطرمایه‌های روغنی یک عطر، غلیظ‌تر باشد به همان نسبت نیز کمتر مصرف می‌شود. میزان استفاده از آن به قدرت پخش رایحه و دوام آن بستگی دارد.

نگهداری از عطر چگونه است؟

گرما و نور آفتاب، بوی عطر را از بین می‌برد و یا آن را تیره می‌کند.بعد از استفاده از عطر باید درب آن، بسته شود و در جای خنک و به‌دور از نور خورشید نگهداری گردد. 

تفاوت بین عطر و perfume ( ادکلن)

تفاوت اصلی عطر و ادکلن در میزان غلظت روغن‌های موجود در آن‌هاست. عطر نسبت به ادکلن غلظت بیشتری دارد. معمولا غلظت روغن عطرها ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌باشد، اما غلظت روغن در ادکلن‌ها حدود ۲ تا ۴ درصد است. به همین دلیل، ماندگاری عطرها از ادکلن‌ها بیشتر است و معمولا بیشتر از ۲۴ ساعت بر روی پوست ماندگار هستند اما ادکلن‌ها ۳ تا ۱۲ ساعت بر روی پوست دوام دارند.

چطور عطر بخریم؟

توجه به غلظت عطر، قدرت پخش بو و ماندگاری آن از عوامل اصلی برای خرید یک عطر است. درجات کیفی و قیمت عطرها متفاوت است. هنگام انتخاب عطر باید توجه کنید که مرغوبیت عطر، ارتباطی با غلظت بالای عطرمایه‌‌های روغنی آن ندارد. همچنین باید به رایحه سرد و گرم در عطر نیز توجه داشته باشید. و عطری را انتخاب کنید که مناسب با شخصیت و سلیقه شما باشد.

عطر با کیفیت و خوب

عطرهای اصل و اورجینال دارای ماندگار بالا و بوی عطر زیاد هستند. عطرهای خوب می‌توانند با پخش بوی منحصر بفرد و رایحه ای کاملا شیک و ماندگار ، حس خوبی را منتقل نمایند. هر چقدر غلظت روغن‌ها بیشتر باشد، ماندگاری رایحه عطر و ادکلن شما بیشتر شده و نیاز به مصرف کمتری دارید. اگر ماندگاری بیشتر عطر را می‌خواهید، عطری را تهیه نمایید که یکی از واژه‌های زیر روی آنها درج شده باشد؛
  • Eau de Perfume
  • Soie de Perfume
  • Perfume
در این مقاله پاسخ های زیادی را در مورد سوالاتی همچون عطر چیست؟ ماندگاری عطر و ترکیبات آن را توضیخ دادیم و همچنین انواع و راهنمایی های لازم در زمان خرید را یه شما عزیزان شرح دادیم. بنابراین در زمان خرید حتما در مورد عطر مورد نظر تحقیق کنید سپس اقدام به خرید نمائید.