اطلاعات تماس

نشانی شرکت:
تهران، باقرخان غربی، نبش فرزین، پلاک ۹، واحد ۱۱ ( 02166570950)

شماره پشتیبانی:
09369800290

شماره پشتیبانی:
09369800903

ایمیل پشتیبانی:
asokalashop.dev@gmail.com

    سبد خرید شما خالی میباشد

تفاوت عطر و ادکلن و پرفیوم

اُدْکُلُن یا اُدُکُلُن یا اُدوکُلُن به فرانسوی eau de Cologn عطری است که در کلن آلمان به وجود آمده ‌است. این واژه در لغت به معنای «آبِ کُلن» است. این معجونِ محبوب اولین بار توسط یوهان ماریا فارینا در سال ۱۷۰۹ ترکیب شد. معمولاً به عطرهایی که در ترکیبشان ۲ تا ۵ درصد پرفیوم استفاده می‌شود، از لحاظ فنی ادکلن می‌گویند. در ترکیب ادکلن، الکل نیز به کار می‌رود‌. ادکلن متشکل از روغن های اساسی یا همان اسانس های روغنی، ترکیبات ادکلن، ثابت کننده و نگهدارنده و الکل می باشد.

معمولا روغن ها و اسانس ها از طریق تقطیر گل ها، گیاهان و سبزیجات و علف ها بدست می آید. همچنین مواد شیمیایی ادکلن نیز در ساخت ادکلن نقش دارند، وظیفه ترکیب و متصل کردن ادکلن های گوناگون را ثابت کننده ها به عهده دارند که شامل عنبر، بلسان (یا همان درخت گل حنا )، شیره غدد بودار آهو یا همان مشک ( که نــوع غلیظ آن بدبو بوده ولی در محلول الکل به عنوان عامل نگهدارنده کاربرد دارد. میزان الکل افزوده بستگی به نوع ادکلن به مقدار متفاوت می باشد.

ادکلن متشکل از ۷۵ تا ۹۵ درصد الکل طبیعی و اسانس های مختلف می باشد که میزان تفاوت همین درصد الکل و اسانس، اصطلاحات متفاوت را به ادکلن می دهد که عبارتند از :

۱. پرفیوم (Perfume): پرفیوم ها بهترین و با دوام ترین نوع ادکلن ها می باشند، که متشکل از ۲۲-۴۰ درصد اسانس می باشد و در عین حال گرانترین نوع ادکلن می باشند.

۲. ادو پرفیوم (Eau de perfume ): ادو پرفیوم ها رتبه دوم ادکلن ها را دارند که متشکل از ۱۵-۲۱ درصد اسانس می باشد، ماندگاری مناسبی دارد و البته به گرانی پرفیوم نیست.

۳. ادوتویلت (Eau de toilette ): ادو تویلت ها رتبه سوم ادکلن ها را دارند که متشکل از ۶-۱۴ درصد اسانس می باشد. بوی ملایمی دارند و چندین بار در روز باید از آن استفاده کرد.

۴. ادکلن (Eau de Cologne): ادکلن ها رتبه چهارم ادکلن ها را دارند که متشکل از ۱-۵ درصد اسانس می باشد و ماندگاری کمتری دارند.

به طور کلی میتوان ادکلن را اینگونه توصیف کرد؛ رایحه مطبوعی که در هوا پراکنده شده و به مشام می رسد را ادکلن می گویند.

عطر و ادکلن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

عطرها از قسمت ‌های مختلف مواد طبیعی و مصنوعی مثل مواد گیاهی تشکیل شده ‌اند. مواد گیاهی عطرها اغلب شامل گل، برگ، تنه، ریشه، ساقه، میوه، دانه و مواردی از این دسته هستند و از گیاهانی که در صنعت عطرسازی کاربرد فراوانی دارند می ‌توان به ترنج، هل، سدر، یاسمن، زنبق زرد اشاره داشت. گیاهانی که بیشترین اهمیت را در عطرسازی دارند با توجه به بخشی که استفاده می شود شامل روغن طبیعی رز، عصاره یاسمن و گل‌ های پرتقال هستند. اما به طور کلی باید گفت که عطر رايحه مطبوعی است که در هوا پراکنده می شود و به مشام میرسد. حال جالب است بدانید که عطر متشکل از روغن های اساسی يا همان اسانس های روغني، تركيبات معطر، ثابت كننده و نگهدارنده و الكل است.

اگر میخواهید اطلاعات کامل تری راجع به عطر به دست بیاورید مقاله عطر چیست را مطالعه کنید.

ادکلن یا EDC از غلظت بسیار کمتر اسانس‌های روغنی برخوردار بوده و در واقع تنها ۲ تا ۷ درصد اسانس خالص معطر در ساخت آن به کار رفته است. درصد الکل استفاده شده در ادکلن‌ها بسیار بالا بوده و طبیعتا قیمت مقرون‌ به ‌صرفه‌ای نیز دارند. ماندگاری بو در این نوع محصولات معمولا حداکثر ۲ ساعت است.