اطلاعات تماس

نشانی شرکت:
تهران، باقرخان غربی، نبش فرزین، پلاک ۹، واحد ۱۱ ( 02166570950)

شماره پشتیبانی:
09369800290

شماره پشتیبانی:
09369800903

ایمیل پشتیبانی:
info@asokala.com

    سبد خرید شما خالی میباشد

همه چیز درباره نوشیدنی ورزشی

[ux_products ids="45622,49732,31906,37121"]

وقت آن رسیده که با یک دوپینگ معرکه، عضلات و ماهیچه‌ها را به صدا در آورید و انرژی  و توان آن‌ها را چندین برابر کنید. آن زمانی که بدن‌تان از خستگی تاب یک قدم اضافه‌تر ندارد، زمانی که از شدت سوزش و دردی که در ماهیچه‌هایتان پیچیده توان یک ست دیگر را ندارید، و دقیقا همان موقعی که ذهن‌تان تاب ادامه دادن همراه با بدن‌تان ندارد، معجزه یک نوشیدنی انرژی زا می‌تواند شما را از این وضعیت نجات دهد.
پس هدفون‌ها را در گوش‌تان بگذارید و صدای موزیک ورزشی‌تان را تا آخر زیاد کنید. حالا نوشیدنی ورزشی‌تان را بنوشید و آماده شوید که تا آخری توان‌تان ورزش کنید.

نوشیدنی ورزشی چیست؟

بسیاری از ورزشکاران، آب را به هر نوشیدنی دیگری در حین تمرین ترجیح می‌دهند. اما اگر در حین تمرین میل به آب ندارید و با این حال بایستی مایعات مصرف کنید تا سوخت و ساز اتفاق بیفتد، در نتیجه می‌توانید از نوشیدنی‌های طعم دار  تحت عنوان نوشیدنی ورزشی استفاده کنید تا بدن‌تان دچار کم آبی نشود.
بدن شما با هر یک و نیم تا 3 ساعت تمرین، مقدار زیادی تعریق کرده و آب بدن از دست می‌دهید. هرچه میزان تعریق‌تان بالاتر باشد، پتاسیم و سدیم بیشتری از دست می‌دهید.
در این زمان نوشیدنی ورزشی خوب و باکیفیت کمک می‌کند تا این مواد مغذی را دوباره جایگزین کنید.
نوشابه‌های ورزشی، بدون اینکه عملکرد شما را تحت تاثیر قرار دهد، باعث می‌شود شما بتوانید انرژی از دست رفته‌تان را بازیابی کنید.

نوشیدنی ورزشی چیست؟

خواص و ویژگی های یک نوشیدنی ورزشی مناسب

نوشابه‌های ورزشی می‌توانند فاکتورهای مورد نیاز بدن را در قبل، حین و بعد از ورزش فراهم کنند.
فاکتورهایی همچون نیاز  بدن به مایعات، انرژی و الکترولیت‌ها و مواد معدنی از جمله موادی است که نوشابه‌های انرژی زا قادر به تامین آن هستند.

تقریبا دو ساعت باقیمانده به تمرینات ورزشی بدن شما نیاز به نیم لیتر مایعات دارد تا فرصت دفع هر گونه آب اضافه را داشته باشد. در طول تمرین نیز برای افزایش سوخت و ساز بدن نیاز به مصرف مایعات دارید.
در نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی زا کربوهیدرات وجود دارد که انرژی شما را بیشتر کرده و خستگی‌تان را به تعویق می‌اندازد.
سدیم، پتاسیم و کلراید از موادی هستند که با از دست دادن آب بدن، از بدن ورزشکار خارج می‌شود. برای تامین این مواد، نوشیدنی‌ها گزینه مناسبی هستند.

همچنین از ویژگی های نوشیدنی ورزشی ناسب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مناسب با مدت زمان و میزان ورزش شما باشد.
  • کم ابی و خستگی بدن را برطرف کند
  •  

انواع نوشیدنی ورزشی

نوشیدنی‌های ورزشی انواع مختلفی دارند. از آب ویتامینه‌های طبیعی گرفته تا نوشابه‌های انرژی زا جزو نوشیدنی‌های ورزشی محسوب می‌شود.

بهترین راه دریافت ویتامین و مواد معدنی، دریافت آن‌ها به صورت طبیعی از غذا است.
مثلا برای دریافت ویتامین سی، پرتقال و میوه‌های دارای ویتامین سی میل کنید و برای دریافت کلیسیم و مواد معدنی از لبنیات استفاده کنید. با این حال اگر بخواهید نوشیدنی‌های انرژی زا را در برنامه رژیم غذایی خود جای دهید در نظر داشته باشید این مایعات دارای شیرین کننده‌های طبیعی هستندکه باید کم مصرف شوند. از آن جایی که ویتامین‌ها در دو نوع محلول در آب و محلول در چربی بوده، این نوشیدنی‌ها دارای ویتامین‌های گروه محلول در آب هستند که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. به صورت طبیعی می‌توانید بطری آب خود را از افزودنی‌های طبیعی سرشار از ویتامینه کنید. مثلا کمی آب پرتقال، نعنا یا لیمو ترش به آب‌تان اضافه کرده و حین ورزش بنوشید.

از معروف‌ترین نوشابه‌های انرژی زا می‌توان به رد بول اشاره کرد که حدودا دارای 27 گرمکربوهیدرات است. نوشابه‌های انرژی زا بدون قند تنها دارای کافئین هستند و کربوهیدرات یا قند اضافه ندارند. با کافئین موجود در نوشابه‌های انرژی زا می‌توان استقامت، سرعت و عکس‌العمل ورزشکار افزایش پیدا کند. البته عوارض استفاده کافئین بیش از حد را نادیده نگیرید.

قهوه و دمنوش هم به عنوان یک نوشیدنی چربی سوز می‌تواند قبل از تمرین انرژی کافی را برای سوخت و ساز بدن به شما بدهد.

نوشیدنی ورزشی ایرانی

از لیموناد زنجیبلی گرفته تا قهوه و آب و نوشیدنی‌های انرژی زا ایرانی همچون دیناوند، هایپ ایرانی و ... می‌تواند به رژیم ورزشکاری شما جان تازه‌ای دهد و نیاز شما را از بابت تامین انرژی و مواد مورد نیاز در طول ورزش، فراهم کند. برای خرید نوشیدنی ورزشی ایرانی، به فروشگاه اینترتی آسوکالا مراجعه کنید.

نوشیدنی ورزشی ایرانی

 نوشیدنی ورزشی خارجی

احتمالا این نوشیدنی‌های خوشمزه خارجی را بشناسید، انواع ردبول، هایپ، ویتامین سی سوما، پاور هورس، هپی لایف و ... با وجود اینکه قیمت بالاتری دارند اما خیال‌تان از تاثیرگذاری این نوشیدنی‌ها راحت است. البته اگر ترجیح‌تان به جای استفاده از آب طبیعی و مزه دار شده با نعنا و لیمو به صورت طبیعی، استفاده از این نوشیدنی‌ها است در نظر داشته باشید که استفاده از بیش از حد از آن‌ها ممکن است باعث عادت بدن به مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا شده و در دراز مدت باعث افزایش وزن، دیابت و بیماری‌های دیگر شود.

تفاوت نوشیدنی ورزشی با انرژی زا چیست؟

آیا نوشیدنی ورزشی با نوشیدنی انرژی زا متفاوت است؟
سبک بسیاری از زندگی مردم طوری شده که به مصرف مواد غذایی روی بیاورد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن خستگی آن‌ها را رفع کند تا بتوانند به کارهای خود برسند.
در این شرایط، نوشابه‌های انرژی زا یکی از همین مواد غذایی هستند و این نوشابه‌ها در واقع نوشیدنی هستند که دارای محرک‌های مجازی همچون ویتامین و مواد معدنی به خصوص گروه ویتامین B ، کافئین، گیاه گوارانا و.. مقداری گلوکز و شکر است و برای اینکه شبیه به نوشیدنی‌های عادی شود به آن‌ها اسانس و رنگ اضافه می‌کنند.
نوشیدنی ورزشی با انرژی زا فرق دارد.
در نوشیدنی‌های انرژی زا اغلب شکر و کافئین فراوان به کار رفته است در حالی که در نوشیدنی‌های ورزشی برای متعادل کردن مواد قندی، کربوهیدرات، ویتامین و ... در بدن ورزشکار از آب و مواد مغذی استفاده می‌شود که با درصدی معین که برای بدن ضرر نداشته باشد، با هم ترکیب شدند.

تفاوت نوشیدنی ورزشی با انرژی زا چیست؟

زمان مناسب برای مصرف نوشیدنی ورزشی

نوشیدنی‌های ورزشی برای ورزشکارانی که ساعت‌ها در آب و هوای گرم، به ورزش سنگین می‌پردازند و تعریق زیادی دارند، نوعی اکسیر زندگی است.
در صورتی که خیلی عرق می‌کنید، بهتر است هر نیم ساعت یکبار در حین ورزش‌تان مقداری از این نوشیدنی‌ها بنوشید. البته آب فراموش نشود که برای بالا بردن متابولیسم بدن‌تان به مصرف آن در دقایق مختلف ورزش نیاز دارید.

بهترین زمان مناسب برای مصرف نوشیدنی ورزشی:

  • قبل از شروع
  • بلافاصله پس از تشنگی
  • پس از پایان تمرین

طرز تهیه نوشیدنی ورزشی خانگی

یک ترکیب فوق العاده به عنوان نوشیدنی ورزشی خانگی می‌تواند ترکیب چای سبز و لیمو و مقداری زنجیبل باشد.
این نوشیدنی علاوه بر اینکه درد عضلات را پس از تمرین تا مقدار زیادی کاهش می‌دهد، باعث می‌شود تا چربی سوزی نیز کاهش پیدا کند.

برای بازسازی الکترولیت‌ها می‌توانید یک عدد خیار را با دو عدد لیمو تازه به همراه آب نارگیل ترکیب کرده و بنوشید.
از ترکیب دیگری که شامل آب پرتقال، آب لیمو، مقداری نمک و عسل است، غافل نشوید.
این مواد را با هم در یک مخلوط کن ریخته و بعد از میکس کردن میل کنید.
یک ترکیب سوپر انرژی فوق العاده دیگری را می‌توانید با موادی همچون پرتفال، شیر نارگیل، عسل، دانه تخم بذر کتان، ماست وانیلی و یخ به دست آورید.

نقش نوشیدنی‌های ورزشی را در تامین مواد مورد نیاز بدن ورزشکار نمی‌توان نادیده گرفت. در این شرایط، شما عزیزان می‌توانید به جای مصرف نوشیدنی‌های صنعتی و نوشابه‌های انرژی زا، از فواید نوشیدنی ورزشی طبیعی بهره بگیرید.