اطلاعات تماس

نشانی شرکت:
تهران، باقرخان غربی، نبش فرزین، پلاک ۹، واحد ۱۱ ( 02166570950)

شماره پشتیبانی:
09369800290

شماره پشتیبانی:
09369800903

ایمیل پشتیبانی:
info@asokala.com

    سبد خرید شما خالی میباشد

مزایای استفاده از نخ دندان و زمان استفاده از آن

استفاده از نخ دندان چرا انقدر اهمیت دارد و چرا تمام دندانپزشکان تهیه نخ دندان را در کنار مسواک زدن توصیه می‌کنند؟ همه ما از کودکی تابه حال از دیگران و والدین خود در مورد توصیه استفاده از مسواک شنیدیم. مسواک اولین و ساده‌ترین راه برای مراقبت از بهداشت دهان و دندان است که به حفظ سلامتی دندان‌ها بسیار کمک می‌کند. اما امروزه همه ما می‌دانیم تنها مسواک زدن کافی نیست.  اگر به سلامتی دهان و دندان و سلامتی عمومی خود اهمیت می‌دهید، در کنار مسواک زدن هرگز از کشیدن نخ دندان غافل نشوید. به گفته دندانپزشکان مسواک زدن تنها حدود ۶۰ درصد سطوح دندان و دهان را تمیز می‌کند که تمیزی دیگر سطوح  از عهده مسواک بر نمی‌آید. پس برای از بین بردن باکتری‌ها و کثیفی‌های لابلای دندان‌ها تهیه نخ دندان ضرورت دارد. اگر می‌خواهید در مورد نحوه استفاده صحیح و مزایای نخ دندان بیشتر بدانید، در این مطلب همراه ما باشید.

فواید و مزایای استفاده از نخ دندان 

برای درک بهتر ضرورت نخ دندان در موارد زیر با مزایای کشیدن نخ دندان آشنا می‌شوید؛

1.مبارزه با بیماری‌های لثه‌ای

مهم‌ترین مزیت نخ دندان پیشگیری از بروز بیماری‌های لثه و بهداشت دهان و دندان است.  چرا که در صورت عدم استفاده از نخ دندان ، مسواک به خوبی نمی تواند به برخی قسمت‌های ساختار دندانی نفوذ کند و پلاک دندان را از شر باکتری‌های به دام افتاده در میان دندان‌ها تمیز نگه دارد. اگر باکتری‌ها به خوبی رشد کنند، احتمال بروز بیماری‌های لثه مانند بیماری پریودنتال وجود خواهد داشت.

2.رفع بوی بد دهان

 نخ دندان به عنوان یک مکمل مناسب برای مسواک شناخته می‌شود که دیگر وظایفی که از عهده مسواک بر نمی‌آید را به خوبی اجرا می‌کند. این محصول به بین بردن بوی بد دهان بسیار کمک کرده و با رفع ذرات ریز مواد غذایی داخل دهان از فعالیت باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. به این شکل دیگر نگرانی بابت بوی بد دهان نخواهید داشت.

3.تاثیر مثبت روی کنترل بیماری دیابت

شاید برایتان جالب باشد که استفاده از نخ دندان روی کنترل بیماری دیابت بسیار تاثیرگذار است. با از بین بردن ذرات ریز مواد غذایی و رفع بوی دهان، باکتری‌ها دیگر وارد جریان خون نمی‌شوند و به محض کاهش ورود باکتری به داخل خون، سطح قند خون نیز کنترل خواهد شد. به همین دلیل، افراد دیابتی و کودکانی که با این بیماری سروکار دارند، باید حداقل روزانه یک بار از نخ دندان استفاده کنند.

4.کاهش بیماری‌های تنفسی

باکتری‌های موجود در دهان می‌تواند به همراه مواد غذایی وارد سیستم تنفسی شود. این موضوع کم کم به بیماری‌های تنفسی مانند عفونت‌های سینوسی و ذات الریه ختم خواهد شد. در حالی که با نخ دندان کشیدن احتمال بروز این مشکل بسیار کاهش پیدا می‌کند.

زمان استفاده از نخ دندان 

یکی از سوالات زیاد در مورد نخ دندان استفاده از نخ دندان قبل یا بعد مسواک میباشد. بهترین زمان برای کشیدن دندان قبل از مسواک زدن است. هنگام مسواک زدن باکتری‌ها و هر آنچه که توسط نخ خارج شده به راحتی از بین می‌رود. همچنین نخ دندان کشیدن قبل از مسواک زدن باعث نفوذ کردن فلوراید در بین دندان‌ها می‌شود و از این راه احتمال پوسیدگی دندان‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند.>> قیمت مسواک دکتر وست

هر چند وقت یکبار باید از نخ دندان استفاده کنید ؟

هر چند وقت یکبار باید از نخ دندان استفاده کنید ؟  بهترین برنامه برای کشیدن دندان این است که در کنار مسواک زدن حتما از نخ دندان هم استفاده کنید. این روش به تمیز شدن دندان‌ها و از بین رفتن باکتری‌ها بسیار کمک می‌کند. در غیر این صورت توصیه می‌شود روزی حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید.  تنها کافی است چند دقیقه وقت بگذارید و آنچه میان دندان‌ها گیر افتاده را بیرون بکشید. برای استفاده کردن از نخ دندان در طول روز بهترین زمان شب‌ها قبل از خواب است. چراکه در طول ساعات شب با کاهش بزاق دهان برای تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها باکتری‌ها از این فرصت استفاده کرده و شروع به آسیب رساندن به دندان‌ها می‌کنند.

انواع نخ دندان ، از ساده تا طعم‌دار 

امروزه شاهد انواع مختلف نخ دندان در بازار هستیم. اما کدام یک مناسب‌تر است، کمی انتخاب را برای ما سخت می‌کند. البته تمام برندها در تلاش‌اند که محصول متفاوت و منحصر به فردی ارائه دهند. اما ممکن است برای هر شخصی یک مدل خاص گزینه مناسبی باشد.  در ادامه با انواع نخ دندان‌های پرطرفدار آشنا می‌شویم و ویژگی‌های هر یک را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

1.نخ دندان مومی، اولین مدل

این مدل نخ دندان به صورت مومی طراحی و وارد بازار شده است تا نخ بین دندان‌ها راحت‌تر قرار گیرد. اگر تا به حال از  نخ دندان استفاده نکرده‌اید، بهترین گزینه برای انتخاب مدل مومی است.

2. نخ دندان طمع‌دار، محبوب‌ترین نوع نخ دندان

امروزه نخ دندان‌های طعم‌دار محبوب‌ترین نوع نخ دندان هستند که در انواع طعم‌ها به خصوص طعم نعناع طراحی و ساخته شدند. استفاده از نخ دندان طمع دار حس خوبی به دهان و دندان القا می‌کند و گزینه خوبی برای کسانی است که هنگام کشیدن نخ احساس خوبی ندارند.

3. نوار بین دندانی، پهنای بیشتر

نوع دیگر نخ دندان نوار بین دندانی است که نسبت به دیگر مدل‌ها پهنای بیشتری دارد و به دلیل شباهت زیاد با رشته به نام نوار بین دندانی شهرت دارد. معمولاً کسانی ترجیح می‌دهند از این مدل نخ دندان استفاده کنند رد کردن آن برایشان راحت‌تر از نخ دندان است.

4. نخ دندان بدون موم 

نخ دندان بدون موم نسبت به دیگر نخ دندان‌ها ارزان‌تر است و یکی از مدل‌های محبوب در دندانپزشکی می‌باشد. تفاوتی که این مدل نخ دندان با نمونه‌های موم دار دارد این است که با  پوشش موم  ساخته نشده و هنگام استفاده دور انگشتان حالت چسبندگی پیدا می‌کند. به همین دلیل، برخی‌ها هنگام استفاده از این مدل حس خوبی ندارند.

۴ نکته کلیدی در نحوه استفاده نخ دندان 

برای استفاده صحیح از نخ دندان بهتر از نکات گفته شده در موارد زیر را بدانید تا بهترین نتیجه را مشاهده کنید:
  • حرکت نخ دندان بین دو دندان‌ها باید مانند یک حلقه کامل باشد. یعنی از یک طرف دیواره وارد شده و موقع خارج کردن، نخ دندان را روی دیواره مقابل بکشید.
  • حتما نخ دندان را روی دو لثه مجاور دندان بکشید تا بین لثه‌ها کاملاً تمیز شود.
  • ممکن است هنگام استفاده از نخ دندان برای اولین بار به مقداری کمی لثه‌هایتان خونریزی داشته باشد. بعد از مدتی که لثه‌ها خوب تمیز شود، خونریزی از بین خواهد رفت.
  • در صورت مواجه شدن با رشته رشته یا پاره شدن نخ دندان باید به وجود سه مشکل پی ببرید؛ مشکل اول، پوسیدگی بین دو دندان، مشکل دوم جرم و مشکل سوم احتمال پرکنندگی ناهموار و نامناسب  است که در صورت وجود هر کدام، باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.>> خمیر دندان دنیویت

معایب استفاده از نخ دندان چیست؟

کشیدن دندان در کنار حفظ سلامتی دهان و لثه‌ها می‌تواند باعث درد و خونریزی لثه و ایجاد درد ناراحتی دندان‌ها شود. به همین خاطر، خیلی‌ها به محض کشیدن نخ دندان و مواجه شدن با مشکلات این چنینی از تکرار آن پشیمان شوند. اما فراموش نکنید دردناک بودن لثه هنگام کشیدن نخ دندان به شیوه استفاده شما مربوط می‌شود.  اگر از نخ دندان به موقع استفاده نکنید و یا در صورت وجود بیماری‌های لثه‌ای این کار را انجام دهید، احتمال دردناک بودن این روش بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، انتخاب نخ دندان مناسب با شرایط دهان و لثه‌تان بسیار مهم است که برای رعایت این نکته باید از یک دندانپزشک راهنمایی بگیرید. >> دهانشویه اورال بی کلام آخر خیلی‌ها به خاطر مشکلات استفاده از نخ دندان از انجام آن صرف نظر می‌کنند. اما باید بدانید درد و خونریزی لثه تنها برای استفاده‌های اول از این محصول است. در صورتی که این روش را تکرار کنید هم سلامتی دهان و دندان خود را تأمین خواهید کرد و هم دیگر شاهد خونریزی و درد نخواهید بود.