اطلاعات تماس

نشانی شرکت:
تهران، باقرخان غربی، نبش فرزین، پلاک ۹، واحد ۱۱ ( 02166570950)

شماره پشتیبانی:
09369800290

شماره پشتیبانی:
09369800903

ایمیل پشتیبانی:
info@asokala.com

    سبد خرید شما خالی میباشد

علائم دندان های حساس و درمان آن

یکی از ناراحتی‌های شایع دهان و دندان مربوط به حساسیت دندانی است که ناراحتی‌های خاصی در تماس دندان با بعضی مواد و در دماهای خاص به وجود می‌آید. در این حالت درد دندان اغلب موقتی است که آغاز آن از پایانه‌های عصبی دندان اتفاق می‌افتد. از علائم این درد می‌توان به جرقه زدن دردی ناگهانی اشاره کرد. مسواک نزدن و یا مسواک زدن نادرست و محکم، تحلیل لثه، ترک خوردن و یا شکستن دندان و غیره از علل ایجاد درد دندان‌های حساس به‌حساب می‌آیند. ما در این مطلب به‌طور مفصل در مورد دندان‌های حساس، علائم دندان حساس و پیش‌گیری از حساسیت دندانی مطالبی را ارائه خواهیم داد.

دندان‌های حساس چیست؟

برخی از افراد از دندان‌دردهای متوالی که به حالت تندوتیز و ناگهانی ایجاد می‌شوند، رنج می‌برند. این نوع دندان‌ها که با یک محرک ساده مانند هوا و یا دمای خاص دچار درد می‌شوند، دندان‌های حساس می‌گویند. خوشبختانه برای درمان این درد و بهتر بگوییم برای درمان این حساسیت دندانی چندان راه دشواری در پیش ندارید. با استفاده از خمیردندان‌های مخصوص و یا هر چیزی که لوله‌های کوچک را مسدود کند، می‌توانید از این حساسیت جلوگیری کنید.

علائم حساسیت دندان

اگر شما نیز هنگام نوشیدن نوشیدنی‌های داغ یا خوردن خوراکی‌های داغ، دندان‌هایتان دچار یک درد تیز شوند باید متوجه حساسیت دندانی خود شوید. در بسیاری از موارد افراد زیادی با خوردن خوراکی‌های اسیدی، شیرین یا سرد نیز متوجه این حساسیت می‌شوند. شما ممکن است هنگام مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان نیز به این عارضه پی ببرید. با پی بردن به این علائم می‌توانید به‌راحتی این مشکل را برطرف کنید.

چرا دندان‌ها حساس می‌شوند؟

چرا دندان‌ها حساس می‌شوند؟ حتماً می‌دانید که وظیفه مینای دندان محافظت از لایه نرم‌تر زیری یعنی عاج دندان است. در این میان لثه‌ها نیز وظیفه محافظت از ریشه‌ها را بر عهده دارد. اگر لثه‌ها تحلیل بروند و یا مینا ساییده شود پوشش محافظ عاج دچار صدمه شده و خود آج می‌تواند آسیب‌پذیر باشد. با توجه به این‌که عاج دندان به عصب متصل است، با آسیب‌پذیری آن شما احساس درد در دندان می‌کنید.  بسیاری از افراد پس از پر کردن دندان و یا انجام عمل‌های دندانپزشکی مانند جرم‌گیری، روت پلنینگ، روکش کردن و عمل‌های ترمیمی دیگر دردهای تیزی در دندان خود حس می‌کنند. استفاده طولانی‌مدت از دهان‌شویه، جمع شدن پلاک، خوردن خوراکی‌های اسیدی، استفاده از فراورده‌های سفیدکننده دندان، دندان‌قروچه و روی‌هم فشار دادن دندان‌ها در کنار مسواک زدن نادرست و تحلیل لثه از مهم‌ترین عوامل ایجاد حساسیت دندانی محسوب می‌شود.>> خمیر دندان اورال بی ضد حساسیت

علت حساس شدن دندان به سرما

دندان‌های ما نمی‌توانند برای خوردن هر نوع غذایی با دمای مشخص خود را منعطف کنند. به زبان دیگر، دندان‌های ما برای خوردن غذاهای خیلی سرد قابلیت ندارند و به‌تندی به آن واکنش می‌دهند. در گذشته با نبود یخچال‌های صنعتی و خانگی غذاهایی با دمای پایین مصرف نمی‌شد و بستنی در هر چهار فصل موجود نبود. حساس شدن دندان به سرما یکی از مشکلات رایج در جوامع مدرن است و البته چندان مشکل بزرگی محسوب نمی‌شود.

چگونه حساسیت دندان را از بین ببریم ؟

اگر دندان‌های حساس، کیفیت زندگی شما را نیز نامطلوب کرده است، بهتر است به یک دندان‌پزشک متخصص مراجعه کنید. دندان‌پزشک با معاینه دندان‌های شما می‌تواند راه‌حل مناسبی برای رفع حساسیت دندان‌های شما پیشنهاد دهد. یکی از راههای درمان حساسیت دندانی استفاده از خمیردندان کاهش حساسیت است. محصولات متنوعی در این زمینه در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر موجود است که می‌توانید پس از مشورت با پزشک محصول مناسبی تهیه کنید. استفاده از فلوراید برای تقویت مینای دندان در نواحی حساس آن می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. از راه‌های درمانی دیگر که دندان‌پزشک می‌تواند از آن بهره ببرد، پانسمان بی‌حسی است. در برخی مواقع دندان‌ها بافت لثه‌های خود را از دست می‌دهند که در این مورد دندان پزشک از جراحی پیوند لحظه برای کاهش درد حساسیت دندان استفاده می‌کند. در مواقعی که حساسیت دندان منجر به درد غیرقابل تحمل شود دندان‌پزشک ممکن است روت کانال را به شما توصیه کند. >> خرید خمیر دندان سنسوداین آبی مخصوص دندان های حساس

 پیشگیری از حساسیت دندانی

برای اینکه دهان‌های شما به این عارضه دچار نشود، می‌توانید با انجام برخی از دستورالعمل ها از حساسیت دندانی پیشگیری کنید. در همه حال توجه داشته باشید که دندان‌هایتان را بیش از حد به هم فشار ندهید، برای این کار می‌توانید هنگام خواب از گارد دهان استفاده نمایید. تا جایی که ممکن است از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی خودداری نمایید و در مواقعی که از این نوع خوراکی‌ها استفاده نمودید بهتر است با آب دهانتان را بشویید. اصول صحیح مسواک زدن را هنگام مسواک دندان‌هایتان رعایت کنید و بهتر است از مسواک‌های دارای برس نرم بهره ببرید. برخی از افراد به خاطر استفاده بیش از حد از دهان‌شویه دچار حساسیت و آفت دهان می‌شوند، توصیه می‌شود از دهان‌شویه مخصوص دندان‌های حساس به میزان کافی استفاده نمایید. >> مسواک دکتر وست

خمیر دندان برای دندان‌های حساس

برخی از خمیردندان‌ها همانطور که پیش‌تر ذکر شد برای رفع و یا پیشگیری حساسیت دندانی تولید می‌شوند. برای دندان‌های حساس استفاده از خمیردندان‌هایی که حاوی نیترات پتاسیم است توصیه می‌شود. یکی از نمک‌هایی که بر توانایی عصب در ارسال سیگنال به مغز بسیار مؤثر عمل می‌کند نیترات پتاسیم است. این ماده با نفوذ به منافذ کوچک موجود در آب دندان سبب آرام شدن عصب می‌شود. شما نیز می‌توانید حداقل به مدت دو هفته به صورت منظم از خمیردندان حاوی نیترات پتاسیم استفاده نمایید تا حساسیت دندان‌های شما کمتر شود. فلوراید سدیم یا فلوراید استنوس نیز از گزینه مناسب برای جلوگیری از حساسیت دندانی است. به‌طور کلی فلوراید بهترین عملکرد را در محافظت از دندان‌های حساس را بازی می‌کند‌. عملکرد ضد باکتریایی فلوراید استنوس سبب از بین رفتن باکتری‌های بد پلاک دندان می‌شود و همین انر در نوع خود بسیار حائز اهمیت است.